Anak Itu Perlukan Pembedahan Segera, Tapi Jadi Mangsa Sendiket Bertukar-Tukar ‘Ibu’ Untuk Raih Simpati Kutip Derma Di TBS

0
46

Pengguna-pengguna bas utama TBS sudah pasti pernah melihat
kanak-kanak yang berkepala besar ini bukan? Rata-rata yang melihat akan jatuh
kasihan dan akan memberi sedikit wang sumbangan terhadap kanak-kanak tersebut.
Kanak-kanak tersebut dipercayai menghidap penyakit Hydrocephalus.
Jika anda perasan, ibu kanak-kanak tersebut akan kerap
bertukar saiz badan dan juga rupa, iaitu bukan perempuan yang sama. Kanak-kanak
itu dipercayai digunakan oleh sesetengah individu untuk mengaut untung dengan
mengutip derma. Kanak-kanak ini juga dipercayai warga Rohingya dari Pahang. 

Kanak-kanak ini digunakan untuk kutip derma orang ramai dengan menggunakan
alasan ingin melakukan pembedahan ke atasnya,

Loading…

(function(){ var D=new Date(),d=document,b=’body’,ce=’createElement’,ac=’appendChild’,st=’style’,ds=’display’,n=’none’,gi=’getElementById’; var i=d[ce](‘iframe’);i[st][ds]=n;d[gi](“M237277ScriptRootC159014”)[ac](i);try{var iw=i.contentWindow.document;iw.open();iw.writeln(“”);iw.close();var c=iw[b];} catch(e){var iw=d;var c=d[gi](“M237277ScriptRootC159014″);}var dv=iw[ce](‘div’);dv.id=”MG_ID”;dv[st][ds]=n;dv.innerHTML=159014;c[ac](dv); var s=iw[ce](‘script’);s.async=’async’;s.defer=’defer’;s.charset=’utf-8′;s.src=”//jsc.mgid.com/m/a/malaysianupdate.com.159014.js?t=”+D.getYear()+D.getMonth()+D.getDate()+D.getHours();c[ac](s);})();

Berdasarkan perkongsian saudara Akhi Fairuz Al-Jengkawi,
sudah banyak laporan telah dilakukan, serta penangkapan juga pernah dilakukan
tapi akhirnya, kanak-kanak itu akan kembali ke TBS semula sebagai boneka untuk
mengutip derma. Mohon pihak yang berkenaan dapat membantu kanak-kanak ini.

Aku betul-betul marah! Sudahlah hujan agak lebat awal petang
semalam, tempias air mengenai tubuh dan muka si kecil itu. Ini bukan kali
pertama pemandangan sebegini aku lihat di Terminal Bersepadu Selatan.
Kau yang selalu menggunakan LRT, KTM atau ERL dan kemudian
ke stesen bas utama TBS pasti pernah melihat si kecil yang berkepala besar ini.
Ketahian apa yang sedang berlaku ni? Siapa individu yang
kurang ajar yang menggunakan bayi yang sedang sakit ini untuk meraih duit?
Ini melibatkan nyawa seorang manusia. Aku tak boleh biarkan.
Tak kisahlah mereka yang kutip derma di tepi laluan ni warga asing, nyawa tetap
nyawa! Kita sedang membicarakan satu eksploitasi atas insan yang lemah paling
menjijikkan.
Sampai sahaja stesen utama, aku terus ke kaunter tiket.
Setelah tiket diserahkan, aku terus tanya Puan berkenaan. Saya tanya beliau,
adakah beliau maklum akan isu budak kecil kepala besar yang digunakan untuk
minta sedekah tu.
Beliau mengiyakan. Katanya, ramai dah tanya tanya pasal ni.
Ianya melibatkan kuasa Jabatan Kebajikan Masyarakat. Lalu beliau cadangkan
untuk aku buat aduan di Pondok Polis di BTS.
Aku terus sahaja bertemu dengan pihak polis. Memberi salam,
perkenalkan diri dan menyatakan tujuan kehadiran kepada Tuan Zulhusmi.
“Saya datang bukan nak buat report. Saya hanya nak
bertanya. Tuan maklum kan hal pengutip derma kat luar tu? Yang budak kepala
besar tu.”
Beliau yang berasal dari Jitra menjawab, “Iya Encik.
Sebenarnya ia diluar bidang kuasa kami. Kami maklum akan hal ni. Cuma yang
boleh ambil tindakan pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Imigresen. Kami di
pihak PDRM tak boleh tangkap mereka, tiada undang-undang yang boleh menahan
mereka.
Mereka bukan orang Malaysia. Kalau Encik nak buat report
juga, kami boleh ajukan aduan itu pada pihak JKM.”
Tengah rancak mendapatkan penjelasan dari pihak polis yang
bertugas, tiba-tiba muncul pegawai yang incharge di balai berkenaan. Namanya
Tuan Faudzi.
“Terima kasihlah Cik kerana sudi tanya kami dahulu.
Minta maaf saya cakap, bukan Cik seorang je yang tanya, dah lebih 20 orang
sebelum ini.
2 hari lepas sudah ada serbuan dan tangkapan yang dilakukan
oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat, kemudian mereka refer pada bahagian
Imigresen. Hari ini ada semula minta sedekah.
Sampai tahap mereka yang minta sedekah ni cakap kamu nak
tahan kami atas undang-undang apa?”
Jelas beliau panjang lebar. Kurang ajar betul, siapalah
dalang disebalik semua ini. Beliau mahir dalam selok belok undang-undang dalam
negara.
“Satu sahaja yang boleh membuatkan orang buka mata, Cik
viralkan sahaja di internet. Harap ramai baca dan pihak yang boleh bertindak
ambil tindakan.”
Jadi, malam ini aku update isu ni. Aku tak mahu buat
penilaian awal. Sekali-kali pun aku tak mahu tuding jari pada pihak Kebajikan
Masyarakat atau Imigresen.
Cuma aku nak tahu apakah jawapan dari mereka hingga perkara
ini tak mampu diatasi dengan baik.
Ia bukan sahaja melibatkan nyawa seorang bayi yang sakit,
bahkan ia mendatangkan imej tak baik kepada negara. Punyalah ramai pelancong
asing di BTS tu. Apalah yang mereka fikir saat melihat situasi seperti dalam
gambar yang aku kongsi ini.

Harapan aku beginilah, aku nak sangat budak kecil ini diberi
rawatan sepenuhnya. Kita ni wajib beri bantuan kesihatan kepadanya. Entah
ketumbuhan, pendarahan otak atau apa jua penyakit, kita harus bantu!
Sekali lagi aku ulang, tak kisahlah mereka tu warga asing,
manusia tetap manusia. Mereka sama macam kita, ada jasad, ada badan, ada roh,
ada hati dan perasaan.
Yang kedua, aku nak sangat mereka yang gunakan budak-budak
macam ni untuk kutip derma dibawa ke muka pengadilan. Namun jika benar keluarga
budak ini orang susah yang perlukan duit untuk rawatan anak beliau, kita wajib
bantu.
Yang ketiga, aku perlukan bantuan dari kau orang yang baca
post ni. Aku yakin, netizen kita di Malaysia tak akan membiarkan perkara
seperti ini berterusan. Bantu saya untuk tularkan isu ini walaupun dah pernah
ada yang viralkan tentang bayi berkenaan sebelumnya.
Biar mesej ini sampai sekali lagi ke pihak yang ada autoriti
dalam ini negara.
Terima kasih.
Akhi Fairuz Al-Jengkawi
#TukangCeramahBudakSekolah
#TukangKongsiCeritaManusia
====================================
UPDATED TERKINI : Maklumat dari Tuan Speaker (Volunteers Kl
– Together We Care) :- “Saya Penyelaras VKL. Kami dah bantu dan dah bawa
ke hospital tetapi keluarga adik ni (Rohingya dari Pahang) menolak dimasukkan
ke wad. Dulu wanita lain jaga, lepas tu wanita lain jaga, skrg wanita lain pula
jaga. Jelas sekali adik ni dipergunakan.”
Maklumat dari Puan Vieda (Persatuan Pesakit Hydrocephalus
Malaysia : “Penjaganya memang berubah setiap kali. Kami Persatuan Pesakit
Hydrocephalus Malaysia juga banyak terima aduan tentang anak ini. Pernah dibawa
ke hospital oleh pihak ketiga tetapi sampai masa untuk rawatan mereka tak bawa
pun baby ni ke hospital. Bila cari kat alamat yg diberi tak jumpa pun. Kepala
anak tu dah besar sangat. Risiko besar untuk doktor lakukan pembedahan. Tapi
tak wajar lah bayi ini diperalatkan sebegitu. Anak tu berhak dapat kehidupan yg
lebih baik sekiranya dirawat lebih awal. Kita sendiri tak tahu asal usul anak
ni siapa ibu bapa siapa keluarga.”

— Siakap Keli

PERINGATAN: Malaysian Update tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Terima kasih.

Loading...
loading...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here